خبرگزاری جمهور- بامیان:
شهرداری طالبان در ولایت بامیان به یک حیاط خلوت فساد مالی و اداری تبدیل شده است؛ نهادی که کمتر مورد توجه رسانهها قرار داشته، اما گزارشهای رسیده نشان میدهد میزان فساد در آن به حدی پیش رفته است که مسئولان محلی به راحتی سیستم حکومتداری را جهت تأمین منافع شخصی خود دور میزنند.
یافتههای خبرگزاری جمهور بر اساس اطلاعات منابع موثق محلی نشان میدهد که مسئولان شهرداری طالبان در بامیان با استفاده از ترفندهایی چون زمانکُشی در روزهای رخصتی، تبانی با شرکتهای ساختمانی، باجگیری و اخذ رشوههای میلیونی و بیتوجهی مطلق به محیط زیست، این ولایت باستانی را با بحران جدی مواجه کردهاند.
یکی از شگردهای شهرداری طالبان برای برنده ساختن افراد مورد نظر خود در اجرای پروژههای مالی، اعلام داوطلبیها در آستانه روزهای تعطیل رسمی است. در تازهترین مورد، شهرداری طالبان اجارهدهی یک رستورانت محلی را به داوطلبی گذاشته و ده روز فرصت برای تسلیمدهی درخواستیها تعیین کرده است.
منابع میگویند این بازه زمانی عمداً با ایام عید قربان همزمان شده است؛ جایی که حداقل پنج روز آن رخصتی رسمی است و شهردار طالبان نیز معمولاً با چهار روز تأخیر از خانه خود به وظیفه بازمیگردد.
در این میان، متقاضیان عمومی به دلیل تعطیلی اداره به شهردار دسترسی ندارند و در نهایت، شهردار پس از بازگشت، درخواستی افراد وابسته و مورد نظر خود را که از قبل هماهنگ شدهاند، میپذیرد.
فساد در پروژه سرسبزی بامیان نیز به وضوح جریانات پشت پرده را آشکار میسازد. امسال دستکم سه هزار و پنجصد اصله نهال بدون ریشه توسط شهرداری بامیان و از بودجه این اداره غرس شده که همگی پیش از سبز شدن، خشکیدهاند. با احتساب حداقل صد و پنجاه افغانی برای هر نهال، بیش از نیم میلیون افغانی از بودجه عامه فقط در یک پروژه صوری و بیکیفیت هدر رفته و به جیب مقامات این اداره واریز شده است.
علاوه بر این، منابع موثق مدعیاند که شهردار طالبان برای انتقال کسبهکاران از بازار غلغله به شهر جدید، میلیونها افغانی از مالکان مارکیتها رشوه دریافت کرده است. بر اساس اطلاعات واصله، فردی به نام حاجی غلامحسن که به عنوان نماینده مالکان مارکیتها و دستراست شهردار فعالیت میکند، تنها از محل حقالزحمه و سهم خود از این رشوههای میلیونی، یک دستگاه موتر باربری گرانقیمت از نوع اکتروز خریداری کرده است.
بررسیهای میدانی نشان میدهد که پروژههای عمرانی شهرداری بامیان به دلیل تبانی با شرکتهای پیمانکار، فاقد هرگونه استاندارد فنی است. در ساحه خمکلک دره اژدر، چندین سیل بر و پلچک توسط شرکت پیمانکاری تمدن بامیان که پیش از قرارداد با شهردار تبانی داشته، به قدری بیکیفیت ساخته شده است که نه تنها کارایی ندارد، بلکه خطر انحراف سیلاب به سمت خانههای مردم را تشدید میکند. از سوی دیگر، پروژه ساخت رستورانت محلی شهرداری در آغاز بازار غلغله به دلیل کمبود شدید سیمان در ساختار آن، با کیفیت بسیار پایینی اجرا شده است.
همچنین قیرریزی داخل بازار بامیان و چوک میرهاشم آقا نیز با گذشت کمتر از یک سال، بر اثر بارندگیهای عادی به طور کامل تخریب و ریزش کرده و نورپردازهای اطراف جادههای شهر نیز کاملاً غیرمعیاری است.
علاوه بر فساد مالی، سوءمدیریت شهرداری طالبان بامیان را در آستانه یک فاجعه زیستمحیطی و صحی قرار داده است. در شهر جدید بامیان، مشکلات کانالیزاسیون به طور کل به فراموشی سپرده شده و تقریباً نود و هشت درصد مارکیتها فاقد تشناب و سرویس بهداشتی هستند. تعداد اندکی از مارکیتها که دارای سرویس بهداشتی میباشند نیز به سیستم معیاری کانالیزاسیون وصل نبوده و اقدام به حفر چاههای جذبی کردهاند.
فعالان محیط زیست هشدار میدهند که تداوم این وضعیت، در آیندهای بسیار نزدیک منجر به آلودگی شدید آبهای زیرزمینی در مناطق همجوار خواهد شد.
در بازار غلغله نیز چندین سرویس بهداشتی عمومی که در دوره جمهوریت به صورت رایگان در اختیار مردم بود، اکنون به بخش خصوصی واگذار شده و از هر شهروند برای هر بار استفاده، پنج افغانی گرفته میشود. همزمان با این وضعیت، پسکوچههای بازار بامیان و رودخانه پشت بازار عملاً به زبالهدانی بزرگ و مسلخ غیرقانونی قصابها تبدیل شده است؛ تعفن شدید ناشی از انباشت کثافات و خون مواشی، گشتوگذار را برای ساکنان و عابران غیرممکن کرده است.
این بیتوجهی حتی در بازار خرید و فروش مواشی نخاس در ساحه گُنبدک نیز دیده میشود، به طوری که این مکان فاقد آب آشامیدنی لازم بوده و مواشی انتقالیافته به آنجا گاه تا دو روز تشنه میمانند.
برخی از فعالان محیط زیستی در گفتگو با خبرگزاری جمهور، از عدم توجه ریاست شهرداری طالبان در بامیان به موضوعات بهداشتی شدیداً ابراز نگرانی کردهاند. آنان میگویند ساحه جر بیدک به دلیل تخلیه تمام کثافات و فاضلاب شهری توسط شهرداری، نه تنها غیرقابل کشت و سکونت شده بلکه به یک تهدید جدی برای مناطق همجوار تبدیل گردیده است.
زبالههای این ساحه توسط کودکان فقیر زیرورو میشود و با آغاز فصل بارش و خیزش آبهای موسمی، مخلوطی از فاضلاب و آب برف دوباره به سمت محلات مسکونی سرازیر میشود.
شهروندان بامیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهور از عملکرد این نهاد به ستوه آمده و مدعیاند که ریاست شهرداری بامیان هیچ خدماتی به شهر ارائه نمیدهد و تنها هدف این اداره، اخاذی، باجگیری و چور کردن جیب شهروندان بیبضاعت است. تاکنون مقامات محلی طالبان در بامیان و ریاست شهرداری این ولایت در پاسخ به پیگیریهای خبرگزاری جمهور پیرامون این اتهامات گسترده، اظهار نظری نکردهاند.