تعداد نظر۴۲
جالب است ۶
پای لُچ و چپلی بر کمر؛ وقتی نمادهای عقب‌ماندگی جای فرهنگ را می‌گیرند

تصویری که در روزهای اخیر به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، بحث‌های فراوانی را در میان کاربران افغان برانگیخته است. در این تصویر، فردی با پوشش طالبان دیده می‌شود که در جریان مراسم حج، چپلی های خود را به کمرش بسته است.
 
هرچند هویت دقیق فرد حاضر در تصویر و مسئولیت رسمی او به‌طور مستقل قابل تأیید نیست، اما بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی وی را از راهنمایان یا مسئولان همراه حجاج افغانستان وابسته به حکومت طالبان معرفی کرده‌اند. همین ادعاها سبب شده است که تصویر فراتر از یک رفتار شخصی، به موضوعی برای بحث درباره وضعیت فرهنگی، اجتماعی و فکری افغانستان تحت حاکمیت طالبان تبدیل شود.
 
منتقدان معتقدند این تصویر، صرف‌نظر از درستی یا نادرستی ادعاهای مطرح‌شده درباره هویت فرد، بازتاب‌دهنده روندی است که طی سال‌های اخیر در افغانستان شدت گرفته است؛ روندی که در آن آموزش، فرهنگ، تخصص و مدنیت به حاشیه رانده شده و به جای آن، نمادهای قبیلوی و رفتارهای غیرمتعارف بدوی برجسته شده‌اند.
 
افغانستان سرزمینی است که در طول تاریخ به اندیشمندان، شاعران و ادیبان خود شناخته می‌شود؛ کشوری که زمانی از مراکز مهم تمدن اسلامی به شمار می‌رفت. اما امروز تصاویر و روایت‌هایی از این دست، بیش از آنکه یادآور فرهنگ و تمدن باشند، تصویری از عقب‌ماندگی، بی آبرویی، انزوا و فاصله گرفتن از معیارهای رایج فرهنگی را به نمایش می‌گذارند.
 
بخش دیگری از انتقادها متوجه آسیبی است که چنین رفتارهایی به چهره اسلام وارد می‌کند. بسیاری از مسلمانان باور دارند که اسلام بر پاکیزگی، نظم، وقار، عقلانیت و احترام به دیگران تأکید دارد. از این منظر، رفتارهایی که در افکار عمومی مثل چپلی بستن بر کمر و کوبیدن سنگ بر قبر، نه تنها کمکی به معرفی ارزش‌های دینی نمی‌کنند، بلکه می‌توانند زمینه برداشت‌های منفی از اسلام را نیز فراهم سازند.
 
واقعیت این است که مسئله اصلی در این تصویر، یک جفت کفش نیست؛ بلکه نگرانی عمیق‌تری است که در پس واکنش‌های گسترده کاربران دیده می‌شود: نگرانی از افول جایگاه فرهنگ، آموزش و خردگرایی در کشوری که زمانی به میراث علمی و فرهنگی خود افتخار می‌کرد.
 
چه این تصویر مربوط به یک راهنمای حجاج طالبان باشد و چه نباشد، بازتاب گسترده آن نشان می‌دهد که بخش بزرگی از جامعه افغانستان نسبت به روندهای فرهنگی و اجتماعی طالبانی حاکم بر کشور نگران است و آن را نشانه‌ای از فاصله گرفتن از ارزش‌های مدنی، فرهنگی و عقلانی می‌داند.

ذوالفقار میرسیدی- خبرگزاری جمهور
 
https://jomhornews.com/vdchxinzv23nwmd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما

گو خوری اضافه الان دیگه کارش شما رسیده نقطه گیری زنده باد امارت اسلامی افغانستان زنده باد مرگ بر زد اسلام
مرگ بر دشمن اسلام مرگ بر طالب ستمگر
وطن فروش جیره خورپاکستان
خاک بر سر توی احمق کنن با این امارت نا اسلامی کودن احمقتون.اخه نادان بس خاصیت اسلام کجاس این همه گوه خوری کرده که امارت ابله هانه ی طالبان کرده. اسمش هم مثل خودشون نجس هست.اخه امارات دیگه کیلو چنده .میخوام خر خرتو بجوووووم تا بمیری😡😡😡نجس نا پاک.هر چی بگم باز هم کمه. فقط امثال شماها سرنگون شن. همین
۲۰ سال با آمریکا جنگید نتوانست شما حالا یاوه گوی میکنید
محمدرضا
خدایی که خودش حاکم وعالم وحکیم وعادل است دین اسلام را توسط پیامبرانش دین رحمت و مهربانی و...معرفی نموده است و تمام نعمت هایش را برای آسایش مخلوق خلق نموده است که استفاده کند روز به روز تغییر کند و میفرمایند که اگر روزهای زندگی انسانها یکسان بود انها در خسران و ضرر هستند و باید انسان ها تغییر کنند وبه کمال و فرهیختگی متعالی برسند بعد این افراد خودشان را نماینده خدا روی زمین میدانند وملت افغانستان را از همه چیز محروم نموده اند و به عصر حجر فرستاده اند 😔🤔
موسی ابراهیم
البته همه برادران درست میگویند و همه حق دارند پای لچ که اشکال نداره زن هم برای احترام به شوهر کون خود را لچ میکند اما چپلی بر کمر شماها پشتوهای آریایی بهتر است به جای زدن دختران و زنان افغان با شلاق از چپلی استفاده کنید همان شیره خود را بکشید و نصف روز بخوابید تا ظلمتان به مردم نرسد دیگر جانم برایتان بگوید همان بچه بازی خروس لاری بازی کنید یا کمیسری شوید و دختر سر لخت رو گرفته و تجاوز کنید چه میدانم بزنید بکشید خراب کنید البته کون پاره کردن را فراموش نکنید اما در راه خدا وحق باشد که آن دنیا برای شما هم رودخانه ای از شیر و عسل برسد با فرهنگ های آریایی تبار
Mohammadreza
علط زیادی نکن آریایی آریایی میکنی آریایی بهت تجاوز کرده که اینقدر بدت میاد
محسن
سلام حالا با چپلی بستن به کمر فرهنگ رفت زیر سوال اما اروپایی ها شورت و زیر جامشون و یا پلیورشون را می‌بندند
کمرشون و یک سری آدم نفهم ایرانی هم همین کار رو میکنند نشانه تمدن است ما تا کی می‌خواهیم بفهمیم که کاری به رفتار دیگران نداشته باشیم و همان چیزی که هستیم باشیم
نفهم باباته گشنه بوگندو
علیرضا
اولا نفهم خودتی
دوماً هیچ وقت یک ایرانی چنین کاری نمیکنه
سوما چیزی که واقعیت هست عقب افتادگی طالبان هست
کسانی توهین می‌کند ربط به‌ طالبان نده من مردم ایران دوست دارم
محمد علی
افغانی اگه هر کاربی فرهنگی می‌کنه اونم تو عربستان.بی شرف چرا به ایرانیان توهین میکنید.شما افغان ها لباس پوشیدن را تو ایران یاد گرفتید.نمک نشناس ترین آدمهای کره زمین
محمد علی
خواهشاً توهین افغانی ها را نشر ندید.توکشور خودمون با امکانات خودمون به ایران و ایرانی توهین می‌کنند.
سلام عمو اوغلی اوغون حالا کاریت به جایی رسیده که از ما ایرانی ها خرده میگیرید نمک نشناسی ها
ایرانی برادرماست
حالاتوبفهمی وماشدیم نفهم؟ 😂خداشفات بده الهی امین؟
Mohammadreza
ببند اون در مستراح دهنت و اسم ایرانی نیار ایرانی فقط اونجا نفهم بوده که ۵۰ سال شما غار نشینها را متمدن کنه و هنوز اندر خم یک کوچه ایم و نانمون را حروم شما گردیم ،برین بچه بازی کنین و چپلی تونو هم ببندین به کمرتون
یک تعداد انسانهای منافق حتی در خانه اللله میرود از جای عبادت کند پشت عیب مر دم و یک نقطه زعف پیدا میکوند نشر میکوند این یک گناه کبیره است شیطان خوشهال شد
جانکم شیطان هم آفریده خداست بگذار گاهی اوقات هم او شاد باشد اصلا شادی برای همه مفید است هر چه باشد شیطان نمک خدا رو خورد ولی نمک دان نشکست و با انسان دشمنی دارد اما شما افغانی ها نمک ایرانی ها رو خوردید ولی نمک دان شکستید نعلت بر منافق
mohammad
سلام
حالا انتقاد یا تعریف جای خودش ااقل یکم ادبیات را رعایت کنیم کلمات رو درست‌تر بنویسیم
حسین
آیا فیلم ها ویادیگررفتارهای ضدارزش انسانی مگرازبعضی دیگرممالک غیراسلامی درشبکه های اجتماعی و...نیست ونبوده کی ازمسلمانان بجز رفتارهای سنتی غیرمستحجن درتاریخ دیده شده که حالابه افغانهای باشرف ومطیع نسبت ضدارزش و...میدهند،وبنظرمن بعضی رفتارمسلمانان حتی پاک کردن ویاحذف کردن بعضی عادات بد غیرمسلمانی است.
رسول
در محضر پروردگار خودش ادب کرده بدون کفش وارد شده شما هنوز اینقدر فرهنگ ندارید که به اعتقادات بقیه احترام بگذارید چطور فرهنگ بقیه رو زیر سوال میبرد مگر کوروش بعد از فتح بابل به مردوک خدای بابلی احترام نگذاشت با اینکه هم فاتح بود و هم مردوک رو قبول نداشت باز هم به اعتقادات مردم اونجا احترام گذاشت به اندازه سرسوزن احترام گذاشتن رو یاد بگیرید قوم ظاله
محمد
اگه تو به ایرانی ها قوم ظاله میگویی ، پس بهترست با اینگونه رفتارت تو را هم قوم حروم لقمه بنامیم
داداش ما ازشما مردم تشکر میکنیم بابت مهمان نوازی شما حرف یه آدم بی همه کس گوش نکن
محمد
اگه تو به ایرانی ها قوم ظاله میگویی ، پس بهترست با اینگونه رفتارت تو را هم قوم حروم لقمه بنامیم
یک مشت ابله ونادان که فقط که فقط نژاد پرست هستند از طالب دفاع میکند طالب بر ضد انسانیت و اسلامیت هست و کسانیکه از طالب حمایت میکنند از لحن صحبت و نوشتار شان مشخص است که بوی از انسانیت نبردند
برو گوه نخور زنده باد طالبان
داداش دردتون ازکجاست ۲۰ سال آمریکاکشورمارااشغال کرد همین طالبان بود. استادگی کرد
در محضرخدای خود باکفشی که دستشویی کرده و هنوز از بوی مدفوع وشاش دم پایی اش متعفن است میرود
به‌همین‌‌پایی‌لچ‌وچپلی‌بر‌کمر‌‌جلوی‌وطن‌فروشهاره‌گرفتن‌جلو‌پاکستانی‌ها‌ر‌گرفتن‌مرد‌های‌‌وطن‌هستن‌شیری‌مادریشان
اگرباچپلی واردشوند می گویندبه حرم شریف اهانت شده اگرچپلی خودرابه کمرخود ببندندبازیک چیزی می گویند چه باید کرد ازکجاثابت که این معلم حجاج باشد ازکجاثابت که توسط هوش مصنوعی چپلی چسپانده نشده باد
محمد ابراهیم
اولا اینکه شما غرض ادای مناسک حج به مکه مکرمه اید یاخیر؟
اولا حجاج که غرض طواف داخل مسجد بیت الحرام میشوند،بخاطر شرافت خانه کعبه پای لچ طواف میکنند تا نظافت هم مراعات گردد، دوما اینکه ،طاقچه های که برای گذاشتن سرپایی(چپلی ها) پیشروی دروازه هاساخته شده اگر پا پوش ها خیلی قیمتی باشد دیگران میبرند که دومرتبه از خودم را بردند،چون درزمان جمهوریت ،وزارت حج واوقاف کیسه بران را برای دزدی اجاره میکردندوبه حج می فرستاد، که چندین فرد شان دستگیر شد.
کاربران که نام گرفتی، کدام دانشمندان علوم اجتماعی واسلامی نیستند،فقط افراد عقده مند ومخالف حاکمیت فعلی اند،که سخت بغض وکینه دارند، وعمل یک شخص منعکس کننده کلتور وفرهنگ یک ملت نیست،واز کسی دیگری نمایندگی نمیکند.
امید وارم درمورد تنظیم مراسم ومناسک حج با کمیته محترم حرمین شریفین درتماس شوید،ادم های بیکار هزار پیشه اند، به هر موردی درهرجای مداخله میکنند ونیش میزنند.
آریائی
تو بی عقل نمی فهمی اگر بسیار قیمتی باشد باید داخل کیف وبیک بگزارد چپلی خود را نه اینکه که کشال کشال در دست ویا پشت خود بسته کند.
تو عقل نداری نمی دانی آنجا خو طویله نیست حرمین است یک جای بسیار به شدت مقدس وقابل احترام.
طالب و فرهنگ کثیف آن از وحشی گری های قرون وسطی نمایندگی میکند
دینگیل
متاسفانه این عقاید قدیمی همیشه چالش برانگیز بوده. حالا مهم نیست که مال کدام شهر یا حکومت باشد
خر عیسی گرش ،به مکه برند . چو بیاید هنوز خر باشد. شیخ اجل سعدی
افغانی ازجون ایران چی میخوای؟افغانستان دیگه جنگ نیست آمریکا اجازه جنگ نمیده دیگه خب چرا بر نمیگردین افعانستان چی ازجون ایرانی ها میخوایید؟
M
فقط آرزو دارم طالبان سرنگون شن. به هر قیمتی که شده. مثل دعای ظهور برای امام زمان علیه السلام برای نابودی طالبان هم دعا میکنم. ریشه این احمق های تاریخ رو نابود کنه. یعنی خاااااااک عالم هم بر سرشون کنن باز هم کمه. از بس احمق و نفهم هستن.😮‍💨😬🤕🤕😵‍💫بمیرید بابا .دیوانه مون کردین
یعنی در حال سقوط هستین طنابی نیست که چنگ نزنید حتی اگه کفر ظلم باشه آخ بسوزه قدرت بجنگید با خدا بجنگید ببینم قدرت خدا میچربه یا بی شرفی ظلم شما
آریا از جرمنی
مرگ بر خاینین جمهوریت وامارت هر دو خاینین ومفسدین داشتند و دارند.
آقای میر سیدی کل مشکلات ایران خدا راشکر رفع شده که مثل کنه چسبیدی به افغانستان
یا با افغانها نسبتی داری؟به ما چه مربوط که ایا افغانها
عین عهد حجر زندگی میکنند بابا اگه فکری داری
و فکر بکری هست برای نجات ایران انجام بده
آخرین اخبار