نماینده افغانستان در سازمان ملل، با ابراز نگرانی عمیق از گزارشهای اخراج اجباری و رفتارهای غیرانسانی با مهاجران افغان در ایران، خواستار توقف این اقدامات و رعایت کرامت انسانی در برخورد با پناهجویان شد.
به گزارش خبرگزاری جمهور، نصیر احمد فایق روز چهارشنبه (۱۸ سرطان) در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که گزارشهای دریافتی از ایران درباره اخراج اجباری پناهجویان افغان، همراه با رفتارهای توهینآمیز، تحقیرکننده و غیرانسانی حتی نسبت به افرادی که اسناد قانونی در اختیار دارند، عمیقاً مایه تأسف است. وی افزود که این موضوع به صورت کتبی به مراجع ذیربط اطلاع داده شده است.
فایق در ادامه با قدردانی از سخاوت مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران که با وجود چالشهای اقتصادی سالها میزبان میلیونها مهاجر افغان بودهاند، تأکید کرد که این مهماننوازی هرگز از حافظه مردم افغانستان فراموش نخواهد شد.
با این حال، وی تداوم رفتارهای غیرانسانی از سوی برخی افراد، نیروهای انتظامی، صاحبان کار و خانه، از جمله عدم پرداخت حقوق، اخاذی و برخوردهای تحقیرآمیز را مغایر با اصول انسانی، اسلامی و روح برادری میان دو ملت همسایه دانست و خواستار برخورد جدی با این موارد شد.
نماینده افغانستان در سازمان ملل همچنین بر ضرورت بازگشت داوطلبانه، ایمن و همراه با کرامت انسانی پناهجویان تأکید کرد و افزود که هرگونه اخراج باید با رعایت اصول انسانی و به دور از اجبار صورت گیرد.
ورود حدود پنج میلیون نفر به صورت قاچاق، مصرف 250هزار میلیارد تومان یارانه مردم ایران به افغان ها، جاسوسی برای اسرائیل، عملیات تروریستی در شاهچراغ، فاجعه در حرم مشهد قتل داریوش مهرجویی و همسرش به ان صورت وحشتناک و...
اینها گوشه ای از اقدامات انسانی برادران افغانی است